In het primair onderwijs is een goed arbobeleid essentieel om de gezondheid, veiligheid en het welzijn van medewerkers te waarborgen. Naast het voorkomen van fysieke aandoeningen en ongevallen, is er ook aandacht nodig voor psychosociale arbeidsbelasting (PSA), zoals werkdruk. Een effectief arbobeleid helpt niet alleen om risico’s te minimaliseren, maar draagt ook bij aan een positieve werkcultuur en vergroot de betrokkenheid van medewerkers. In deze tekst lees je hoe GS-vitaal schoolbesturen ondersteunt bij het ontwikkelen van een arbobeleidsplan, zodat jullie school voldoet aan de wettelijke eisen en een veilige werkomgeving creëert.
Arbobeleid
Het is wettelijk verplicht om de uitvoering en organisatie van arbo vast te leggen in een arbobeleid. Dit beleid moet een duidelijke beleidscyclus omvatten, waarin ook de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) een belangrijke rol speelt. De RI&E helpt bij het in kaart brengen van arbeidsrisico’s, waaronder de psychosociale arbeidsbelasting.
Daarnaast wordt in het arbobeleid vastgelegd wie betrokken zijn bij de uitvoering van de arbozorg binnen de school en welke verantwoordelijkheden zij hebben.
Korting opstellen arbobeleid
GS-vitaal biedt aangesloten schoolbesturen een korting van 50% op het opstellen van een arbobeleidsplan onder begeleiding van VGS. De korting geldt tot maximaal 2 uur dienstverlening (totaal 4 uur, waarvan 2 uur vergoed door GS-vitaal).
Tijdens dit traject gaat de adviseur in gesprek met de schoolleider en/of MT over de volgende vragen:
- Hoe wordt de arbobeleidscyclus vormgegeven en waarom?
- Hoe kan het arbobeleid bijdragen aan het versterken van de inzetbaarheid van de medewerkers?
- Hoe verhoud het arbobeleid zich tot het overige personeelsbeleid en het sociale veiligheidsplan?
De input vanuit het gesprek wordt voor de school kort en bondig uitgewerkt in een concept arbobeleidsplan, welke nauw aansluit op de strategische visie en doelen van het schoolbestuur. Met het opstellen van het beleidsplan voldoet de werkgever aan de wettelijke verplichting, en, belangrijker nog, voorkom je dat beslissingen ad hoc worden genomen op basis van onderbuikgevoelens in plaats van een doordachte strategie.
Bij het opstellen van het arbobeleid wordt ook nagedacht over de link tussen het arbobeleid en het sociale veiligheidsplan van de school.
Rol preventiemedewerker of arbocommissie
Arbo is geen taak van de werkgever alleen; met slechts een arbobeleid ben je er nog niet. De cirkel is pas rond als ook de medewerkers bewust zijn van de noodzaak om veilig en gezond te werken. Er moet een cultuur worden gecreëerd waarin medewerkers elkaar aan kunnen spreken op gezond, veilig en met plezier werken. De preventiemedewerker of arbocommissie heeft hierin een belangrijke rol. In de praktijk zien we nogal eens dat preventiemedewerkers lang niet altijd weten wat er van hen wordt verwacht. Een gemiste kans!
Het eigenaarschap op een belangrijk thema als het welzijn van het personeel komt bij een goed functionerende preventiemedewerker of arbocommissie juist lager in de organisatie te liggen.
GS-vitaal attendeert aangesloten scholen op de mogelijkheid van VFPF om kosteloos deel te nemen aan een training voor preventiemedewerkers. Klik hier voor meer informatie.
Praktische tools:
- Arbomeester:
De Arbomeester is het branche erkende RI&E instrument voor het primair onderwijs dat preventiemedewerkers helpt bij het stapsgewijs inventariseren van arbeidsrisico’s op school en het maken van een Plan van Aanpak met maatregelen.
Ga naar Arbomeester
- Arbocatalogus:
Ontdek de Arbocatalogus PO voor begrijpelijke en praktische oplossingen voor veilig en gezond werken in het primair onderwijs. Ontwikkeld door werkgevers- en werknemersorganisaties en mensen uit de praktijk. Arbocatalogus PO maakt deel uit van de cao PO en wordt jaarlijks getoetst door de Nederlandse Arbeidsinspectie. Als u werkt met de oplossingen van Arbocatalogus PO voldoet u in principe aan de Arbowetgeving.
Ga naar Arbocatalogus PO