De HAN University of Applied Sciences heeft een handreiking ontwikkeld voor leidinggevenden om medewerkers met psychische klachten te ondersteunen. De handreiking geeft 5 handvatten die je helpen om na te denken: heb ik hier invloed op, wat kan ik doen en hoe communiceer ik hierover met mijn medewerker, team en organisatie? Dit vraagt om een aanpak op maat, want elke situatie is anders.
De vijf handvatten:
- 1. Signaleer op tijd:
Zie je dat het gedrag verandert bij je medewerker?
- Herken de signalen: lichamelijk (hoofdpijn, vermoeidheid), psychisch of veranderend gedrag (minder sociaal, minder productief).
- Laat zien dat je er bent.
- 2. Praat samen over de invloed op het werk
Zie je dat je medewerker ergens mee worstelt? Ben je zichtbaar? Wat kun je doen?
- Maak ruimte voor een gesprek.
- Door te luisteren en begrip te tonen bied je al steun.
- Deze gesprekken kunnen moeilijk zijn. Bereid je goed voor.
- 3. Stimuleer eigen regie van medewerker
- Bied ruimte en coach je medewerker om zelf oplossingen te zoeken.
- Faciliteer medewerker in het vinden van mogelijkheden.
- 4. Zoek samen naar werkaanpassingen
- Vraag wat medewerker wél kan en hiervoor nodig heeft.
- Zet ook in op korte termijn acties.
- Maak heldere werkafspraken en evalueer ze.
- 5. Schakel hulp in bij dreigend verzuim
- Blijf in contact met medewerker, ook bij verminderde aanwezigheid.
- Wacht niet af en schakel hulp in van een Arbo professional.
Psychische klachten komen bij één op de 5 werkenden voor, dat is dus bij 20% van je team. Toch blijft het voor werkgevers vaak lastig om deze medewerkers aan het werk te houden, terwijl je juist bij medewerkers met ‘milde’ psychische klachten invloed kunt hebben als werkgever. Hierover gaat deze handreiking. Meer informatie en de handreiking is te vinden op de site van de HAN.