Om deze startende leerkrachten te ondersteunen biedt VFPF de mentor-on-the-job aan. Deze kosteloze dienstverlening biedt startende leerkrachten, herintreders en zij-instromers de kans om te leren van ervaren professionals.

Een mentor-on-the-job is een onafhankelijke ervaringsdeskundige die leerkrachten in de beginfase van hun loopbaan begeleidt. Het traject is maatwerk en wordt afgestemd op de specifieke behoeften van de startende leerkracht. Samen met de mentor en de schoolleider worden doelen, een tijdpad en evaluatiemomenten vastgesteld. De mentor observeert lessen, geeft advies en reflecteert samen met de leerkracht op de bevindingen. De ondersteuning richt zich vooral op vakinhoudelijke aspecten, met als doel de leerkracht zo snel mogelijk op eigen benen te laten staan.

“Het is heerlijk om van dienst te kunnen zijn voor deze leerkrachten.” - Berthy van Renselaar (ervaren mentor-on-the-job)

Als voormalig leraar en directeur in het onderwijs weet zij als geen ander wat er komt kijken bij het lesgeven. Een van haar mooie praktijkervaringen betreft Nadine, die moeite had met het voeren van slecht-nieuwsgesprekken met ouders. Samen met Berthy oefende ze deze gesprekken in een rollenspel, wat haar uiteindelijk het zelfvertrouwen gaf om dit in de praktijk succesvol toe te passen.”

Interview met mentor-on-the-job Berthy van Renselaar – GS Vitaal

De mentoren van VFPF zijn zeer gemotiveerde professionals die graag hun kennis delen, zonder zelf voor de klas te willen staan. Ze zijn opgeleid en getraind door VFPF in samenwerking met het NCOI en beschikken over de juiste vaardigheden om startende leerkrachten op weg te helpen.

Heb je een startende leerkacht in je team en denk je dat hij/zij baat zou hebben bij deze ondersteuning? Neem dan contact met ons op. Samen zorgen we ervoor dat ook nieuwe leerkrachten een succesvolle start maken in het onderwijs!

Neem contact met ons op!

Else Marie van Tilborgh

e.vantilborgh@gs-vitaal.nl/0184-442665