Het Arbeidsmarktplatform PO voerde een verkenning uit om inzicht te krijgen in de behoeften van onderwijsmedewerkers in verschillende levensfasen en de manier waarop eigen regie op duurzame inzetbaarheid kan worden gestimuleerd en gefaciliteerd. GS-vitaal voorziet in diverse behoeften die blijken uit dit rapport.
Allereerst, wanneer ben je als werkende vitaal? Het rapport noemt drie elementen die hiervoor van belang zijn:
- vitaal, energiek en veerkrachtig zijn;
- mentaal en fysiek in goede gezondheid zijn en sociaal in staat zijn om te kunnen werken (werkvermogen);
- over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, nu en in de toekomst (toegevoegde waarde).
Op het laatste punt scoort het onderwijs goed, blijkt uit het rapport. Ingewikkelder wordt het bij de beide andere elementen. Hier is te zien dat meer personen moeite hebben met bijvoorbeeld mentale gezondheid. Zo ervaart slechts 65% van de onderwijsmedewerkers dat ze goed kan omgaan met spanning op het werk.
Binnen deze verkenning konden medewerkers behoeften aangeven als het gaat om duurzame inzetbaarheid. GS-vitaal biedt diverse diensten en kortingen aan om te kunnen voorzien in deze behoeften! Vanuit de behoeftes die geformuleerd zijn in het rapport, zie pagina 2 van deze factsheet, blijkt dat onderwijsmedewerkers:
- behoefte hebben aan informatie over hoe zij hun inzetbaarheid kunnen verbeteren.
GS-Vitaal kan hier alles over vertellen door middel van een workshop voor medewerkers of een inspiratiesessie voor schoolleiders/ bestuurders/ managementteams. - behoefte hebben aan duidelijkheid over hoe ze de duurzame inzetbaarheidsuren vanuit de CAO kunnen inzetten.
GS-vitaal heeft hierover recent een inspiratieflyer invulling urenbudget duurzame inzetbaarheid gepubliceerd - behoefte hebben aan ruimte en stimulans, begrip en maatwerk van hun leidinggevende.
Graag verwijzen we hiervoor naar de subsidie om je te laten coachen als schoolleider. - behoefte hebben aan een aanbod van passende activiteiten.
Op de voorkomen-pagina van GS-vitaal is te lezen waar we allemaal in kunnen ondersteunen, zoals de zelfhulpmodules, het inzetbaarheidsgesprek en cofinanciering op individuele preventieve trajecten. - behoefte aan een passend beleid voor ouderen.
GS-vitaal biedt bijvoorbeeld een korting op het opstellen van een generatiepactregeling.
Kortom, voor zowel de medewerker zelf als de leidinggevenden ligt hier een taak, maar ook enorme kansen. GS-vitaal wil er voor jou als leidinggevende zijn om mee te denken en behoeften van jou én je medewerkers te vervullen.
Meer weten?
Maak een afspraak en laat je verder informeren in een persoonlijk gesprek.