Bij de werkverdieping zijn de volgende zaken belangrijk voor een goede inzetbaarheid van de medewerker:
- Arbeidsomstandigheden
- Inhoud en eisen van het werk
- Organisatie van het werk
- Management en leiderschap.
Tips van GS-vitaal:
- Zorg voor goede arbeidsomstandigheden. Neem één keer in de vier jaar een Risico Inventarisatie en Evaluatie af en één keer in de twee jaar een scan om de pyschociale arbeidsbelasting van het personeel te monitoren (verplichting van uit de Arbowet). Ga aan de slag met de verbeterpunten;
- Ga in gesprek over hoe de uren voor duurzame inzetbaarheid besteed worden. Wat heeft de werknemer op dit moment nodig?;
- Zorg voor een duidelijke organisatie van het werk. Vermijdt zoveel mogelijk piekmomenten, zorg voor pauzes, zorg voor efficiënte vergaderingen etc.
- Ga in gesprek over de werkinhoud en wat een medewerker nodig heeft om dit goed te kunnen doen;
- Zorg voor een duidelijk preventief ziekteverzuimbeleid;
- Investeer in leiderschapsvaardigheden.
Bij de normen en waarden verdieping gaat het om de houding en motivatie van de medewerker om het werk te doen. Vanuit welke drijfveren en normen en waarden wordt het werk gedaan en hoe is de gevoelde betrokkenheid met de organisatie?
Belangrijk om te weten is dat positieve en negatieve ervaringen en gebeurtenissen van buiten het werk (vanuit de maatschappij, vrienden en familie), van invloed zijn op het werk en de ‘normen en waarden’ verdieping beïnvloeden.
Tips van GS-vitaal:
- Laat de schoolidentiteit levend zijn, om de gezamenlijke normen en waarden en uitgangspunten vast te houden;
- Betrek elke medewerker bij het vaststellen van een gezamenlijk gedragen ambitie en doelen zoals afgesproken in het schoolplan/jaarplan, houd deze ook levend en breng focus aan;
- Biedt een laagdrempelig ontwikkeladviestraject aan en benut kansen;
- Investeer in teambuilding.
Bij de competentie verdieping gaat het over het bezitten van de juiste kennis en vaardigheden om het werk te doen en te kunnen blijven doen. Het belang van deze verdieping neemt, door ontwikkelingen in de eisen van het onderwijs en ICT-ontwikkelingen sterk toe. Als je nu goed bent in je beroep wil dat niet zeggen dat je dat over 10 jaar nog bent.
Tips van GS-vitaal:
- Zorg voor duidelijkheid over ‘wat is een goede werknemer en hoe stel ik dat vast’?;
- Zorg voor een consistente manier van het inrichten van de gesprekkencyclus;
- Zet in op de versteviging van kennis en vaardigheden door het aanbieden en faciliteren van opleidingen, trainingen, cursussen etc;
- Stimuleer het ‘leren van elkaar’, bijvoorbeeld door het meelopen op een andere school/in een andere klas, School Video Interactie Begeleiding etc..
Bij de gezondheidsverdieping gaat het over de fysieke en geestelijke/mentale gezondheid van de medewerker om het werk te kunnen doen en te kunnen blijven doen. Het wil niet zeggen dat in geval van een aandoening of ziekte, de medewerker gelijk niet meer in staat is om het werk te doen. Het gaat ook om de veerkracht en het psychologisch kapitaal om te kijken naar wat wel mogelijk is en daar de eigen regie op te nemen.
Tips van GS-vitaal:
- Signaleer tijdig veranderingen in gedrag en ga in gesprek;
- Geef het goede voorbeeld, door bijvoorbeeld in de avonduren niet te mailen;
- Organiseer gezonde dingen, zoals werkfruit en stimuleer beweging; stel bijvoorbeeld voor om voor een personeelsvergadering even 10 minuten te wandelen of organiseer bij een personeelsactiviteit ook een ‘beweeg-onderdeel’.
- Bied een Preventief Medisch Onderzoek aan (verplichting vanuit de Arbowet);
- Zorg voor goede verzuimbegeleiding voor de situatie dat medewerkers toch onverhoopt langduriger uitvallen.